Z jakiego kierunku wieje wiatr?
Skala Beauforta
Bryza morska powstaje na skutek różnicy temperatur pomiędzy lądem a morzem. W dzień ląd szybko nagrzewa się i osiąga o wiele wyższą temperaturę niż woda. Ciepłe powietrze znad lądu unosi się do góry. Unoszące się powietrze powoduje różnice ciśnień. Ciśnienie nad morzem podwyższa się a nad lądem obniża. Różnica ciśnień wywołuje wiatr powierzchniowy wiejący od morza w kierunku lądu zwany bryzą dzienną.
Cumulonimbus tak się nazywa chmurz burzowa. Zbudowana jest z kropelek wody a w górnej części z kryształków lodu. Zawiera także duże krople wody płatki śniegu lub gradu. Występuje, jako ciężka gęsta i ciemna chmura, o dużej rozciągłości pionowej w kształcie wierzy lub góry. Chmurom tym towarzyszą silne szkwały błyskawice i przelotne silne opady deszczu. Jest to niebezpieczne szczególnie dla małych jachtów. W momencie zbliżania się chmury każdy żeglarz powinien przygotować jacht na nagłe uderzenie silnego szkwału. Najlepiej w czasie burzowej pogody nie opuszczać portu.
Poniżej rysunek przedstawia zawirowania wiatru za wyskim brzegiem
Dwa jachty płyną na lewym halsie. Linia przed dziobami jachtu jest prostopadła do kierunku wiatru i wyznacza pozycję w stosunku do wiatru, (który jacht jest bliżej wiatru?) Jeżeli znak kursowy trasy ustawiony jest pod wiatr to linia wyznacza, który jacht jest bliżej znaku. Niebieska strzałka u góry rysunku pokazuje zmiany kierunku wiatru. Przychodzi zmiana z lewej strony i w tym momencie jacht z lewej jest bliżej wiatru, następnie wiatr wraca i przychodzi zmiana z prawej strony. Po pewnym czasie jacht z prawej wykonuje zwrot i przechodzi przed dziobem jachtu po lewej. Jacht z prawej strony wychodzi na prowadzenie.
Żeglowanie pod chmurę
Żeglujac w kierunku dużej chmury możemy sie tam spodziewać dużej zmiany wiatru
Efekt brzegowy polega na zmianie kierunku wiatru w poblizu brzegu
Żeglując w kierunku brzegu częściej możemy sie spodziewać zmiany z lewej strony